tisdag 8 juli 2008

Färjestadens gästhamn

Ännu en dag är till ända. Vi har tillbringat den på Ölands djurpark. Det äventyret berättar jag om i Mors Deka.
Öland är ett populärt turistmål. Speciellt på sommaren. Det är dock inte alla förunnat att kunna komma hit med båt.
Om man har möjlighet att ta sig till Öland med båt, så bara måste man lägga till i Färjestadens gästhamn. Det är den finaste gästhamn jag någonsin varit i... och det har blivit några stycken nu.
Hamnen är mycket välskött. Här är rent och snyggt. Det finns 30 platser, och man förtöjer vid y-bommar.
Det första man ser är en trevlig krog som heter På kaj 4. Vi var aldrig där och åt, men det såg mycket inbjudande ut och man hade livemusik under kvällen.
Servicebyggnaden ser helt nybyggd ut och där finns de nödvändiga faciliteter man behöver när man kommer i hamn.
Toalett- och duschutrymmet är otroligt rent.
Det kostar 120 kr/dygn att ligga i hamnen. I detta ingår servicebyggnadens wc, dusch och tvättstuga. Hamnkaptenen är hur trevlig som helst. Han kommer till hamnen under en timme på förmiddagen och en timme på kvällen.
El kostar 30 kr extra.

Jag blev mycket imponerad av att man inte behöver dela duschutrymme med flera andra. Här låser man in sig i ett "eget" badrum med både toa och dusch. Det finns fyra likadana. Inget som heter herrar eller damer.
Tvättstugan är helt separat.
Från gästhamnen är det gångavstånd till det mesta man behöver.
Busshållplatsen och biluthyrning på OKQ8 ligger ett par hundra meter bort. Även Statoil finns.
Vill man shoppa eller bara proviantera mat, är det endast ca 500 meter till Ölands köpstad, med massor av affärer, inkl ICA Kvantum, Systemet, Posten och Sv Kassaservice.
Ölands djurpark ligger inom rimligt avstånd. Ca 2,5-3 km. Vi tog bussen till Träffpunkt Öland vid brofästet (Ölandsbron!), sen gick vi resten, ca 10 min promenad.
Jag rekommenderar verkligen att ni båtfolk besöker Färjestadens gästhamn. En supertrevlig hamn!

Tills vi ses igen... KRAMEN!

3 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Nej, Färjestaden har jag aldrig varit i, inte vad jag vet i alla fall.

Anonym sa...

Första gången jag tittar in här på Båtbloggen. Jag är ingen sjöbjörn, men nu blev jag allt lite sugen på livet till sjös. Det ser verkligen trevligt ut med alla äventyren. Ha det fint! Kram!

Anonym sa...

ja det verkar ju toppen..så fint ordnat... ska bara springa ut o köpa en båt först.. :D Ha det så gott o kryssa lugnt.