måndag 7 juli 2008

Semestern fortsätter

I torsdags eftermiddag var det dags att lämna Karlskrona för vidare färd mot Kalmar sund. Det var fint väder och vi hade suttit länge och väl i en grannbåt och pratat med vår trevlige, nye bekantskap Stefan från Kristianstad. Dottern och hans flicka hade funnit varandra och håvade maneter och yngel på bryggan. Till slut var det i alla fall dags att ge sig av. Man väntade ju på oss i Småland.
Vi tog god tid på oss genom Karlskrona skärgård. Man vill ju supa in allt vackert man ser bland öarna.
Utlängan -på bilden ovan - är en sådan vy.
Kl 18.15, efter ca 3,5 timmar, var vi framme i Bergkvara. Vi kunde inte köra på för fullt, men vi var nöjda ändå. Smhi hade varnat för hårdare väder än vi fick.
Dalskär, gästhamnen i Bergkvara, är en jättetrevlig hamn. Gästvänlig personal och välskött hamn. Inget att anmärka på. Vi la till vid Båtklubbens brygga, så vi fick något längre att gå till serviceutrymmena än vi skulle fått vid gästbryggan, men det gör inget. Vi hade det bättre där vi låg ändå.
En halvtimme efter ankomsten dök söta kusin Ulrika upp och välkomnade oss. Hon tog oss med hem, där resten av familjen fanns. Vi bjöds på en mysig kväll med grillat och gott att dricka. En riktigt slapp semesterkväll... i alla fall för alla utom hennes man, som skulle upp och jobba nästa dag. Den stackaren!
Vi tog en taxi tillbaka till båten vid midnatt och trötta som slagna hjältar, slocknade vi direkt.
Vi hade precis hunnit med frukosten på fredagsmorgonen, när kusin dök upp igen. Även idag hämtade hon oss. Det är lite jobbigt att ta sig någonstans när man kommer med båt.
Söta kusin bjöd på fika, sen fika vi låna bilen för att åka och proviantera för middag och andra förnödenheter till båten. Jag skulle stå för middagen hemma hos kusinfamiljen.
När kvällen nalkades, packade vi bilen full och for ner till Bergkvara allesammans. Vi startade grillarna ute på piren och njöt i kvällssolen. Helt underbart!
Barnen orkade inte sitta still. Dottern fann sig väl till rätta med sysslingarna (nästkusinerna, som man säger i Blekinge och Skåne), och delade med sig av sin håv och spann. De hade nog ganska roligt.

Kärleken var nöjd med att det bara vankades grillad korv denna kväll. Han njöt i fulla drag med en öl i handen. Semester, tycker han!
När solen började gå ner och kylan kom smygande, drog vi oss tillbaka till båten för samkväm med dricka och snacks.
Det var jättemysigt... och lite trångt. Fyra vuxna och tre barn. Mycket prat och skratt blev det. När familjen kusin körde hem, lovade vi varandra att inte dröja så länge med att träffas igen. Vi har ju praktiskt taget vuxit upp tillsammans och har alltid varit så nära. Inte roligt att tappa kontakten.
Smhi lurade oss!
Vår plan var att lämna Bergkvara efter frukost på lördagsförmiddagen och sätta kurs mot Kalmar. Färden skulle beräknas ta 1,5 timmar.
Vilken nit vi gick på!
Vi fick stark motvind, ca 10 m/s, och rejäla vågor. I stället för 13knop gjorde vi 5. Det skumpade mycket och det var svårt att sitta kvar på samma plats hela tiden. Hela turen tog 3,5 timmar.
När vi närmade oss Kalmar och sundet smalnade av, blev vädret lite bättre. Kärleken kunde dra på lite, vilket minska körtiden något.
Det var konstigt att köra in mot min gamla hemstad från sjösidan. Jag har inget minne av Ölandsfärjan, så detta blev en ny erfarenhet för mig. Slottet och allt det andra såg annorlunda ut från havet.
Ölandsbron har jag aldrig åkt undereller nedanför, bara på. Däremot minns jag när den byggdes. Då var jag 4 år och bodde ganska nära brofästet på Kalmarsidan.
Kärleken har anlitat Dottern som hopp-i-land-Kalle. Hon är duktig på att fendra av och på. Jag assisterar när det blåser för mycket. Då vill jag inte ha henne därute.
Väl framme i stan och vi hade lagt till, kom min "gamla" barndomskompis "Pluto" och hämtade oss. Vi blev bjudna på härlig kycklingsallad hemma hos henne och familjen. Det blev en mycket trevlig kväll. Tänk vad det är härligt att vara på semester!!!!
Söndagen var vikt till MAIF. Dottern skulle gå hand-i-hand, s.k. Fair Play, tillsammans med sitt fotbollslag, så vi måste hem. Båten fick stanna i Kalmar, medan vi hade en liten rolig hyrbil från Statoil att köra hem med.
Det hanns med ett par maskiner tvätt och dusch för alla tre innan middagen. Lagom till Fair Play-samlingen var vi klara. Väskorna var ompackade och tväten hängd.
Heja MAIF!
Direkt efter matchen gik vi hem och packade ny mat i kylväskan. Dotterns kusin skulle med, så det blev att ta en tur hem till henne för att hämta en veckas packning.
Klara för avfärd mot Kalmar igen. Bilen lämnade jag imorse.
Idag har vi varit turister. Vi har gästat Kalmar slott, med allt vad det innebär. Vi fick en superb guide, som gjorde hela rundvandringen väldigt intressant.
Som ett vykort. Ett riktigt sagoslott, som taget ur en riddarhistoria. Senare i sommar kommer vi besöka Salvestaden för tredje gången. Man har byggt på riddarborgen i tre etapper, och i år skulle den vara klar. Vi har varit där efter varje klar etapp hittills, 2004 och 2006. Där har tiden stannat på år 1397, tiden för Kalmarunionen och "kung byxlös", Drottning Margareta.
Den ståtliga brunnen på slottets inre borggård. Här har nog många kastat ner pengar för att kunna önska sig något.
All personal är tidsenligt klädd, från någon av de epoker i slottets historia. Då menar jag inte som museum, så klart.
Dottern och kusinen spanar efter fiender.
Man får inte fotografera inne i slottet, men väl ute igen kom kameran fram igen. Det var strålande vackert väder. Varmt och lite kvavt. Det utlovade regnet höll sig borta under hela vår turistpromenad.
Kärleken blickar ut över Tjärhovet. Han har en speciell dragning till båtar.
Stackars den som måste upp där för att putsa. Kronan sken i kapp med solen idag.
Modern konst??? Galen konstig, vill jag nog kalla det. Staplar av gamla spånplattor. Man har säkert betalat dyrt för denna dekoration av Kalmarsundsparken.
Kalmars gamla Vattentorn, numera ombyggt till bostadshus. Det skulle vara kul att få se en av dessa lägenheter i detta runda hus.
Kalmars billigaste hotell?? Bakom träd och buskar skymtar fängelset.
Kalmar domkyrka, som uppfördes under andra halvan av 1600-talet av Nicodemus Tessin d.ä., som även har Drottningholms slott på sitt samvete. En mycket vacker kyrka.
Efter regnskuren, som kom under senare delen av eftermiddagen, packade vi ihop och lämnade stan. Vi drog oss mot Öland och Färjestaden. Det första vi möttes av var den gamla färjan, som någon hittat nere i Kroatien. Sen 1999 står den lite som ett museum i hamnen för folk att beskåda. Så småningom ska den nog börja gå i trafik igen. Nostalgiturer!
Vi kom till en mycket trevlig gästhamn, men den var glest besökt. Vi kunde välja och vraka mellan platserna.
Dottern är redo för marknadsshopping.
Hamnkaptenen var inte på plats när vi kom, så vi hann med ett besök på marknaden, som höll på för fullt några meter från vattnet. Det var vi inte beredda på, men det var ett välkommet inslag på resan. Där sprang jag på en bekant från hemtrakten i Skåne, vars son gick i min brors klass och bonusdottern gick i min. Han stod och sålde bröd som vanligt. Världen är liten!
Efter några varv bland stånden, började vi bli både frusna och hungriga, i alla fall var jag frusen.
Kärleken visade prov på sin kokkonst, då han stekte grillkorvar och serverade med korvbröd, grillsallad, ketchup och senap. Korv igen!! Kärleken måste kommit till paradiset. Så här mycket korv får han aldrig hemma.

Nu är klockan över 23. Jag som lovat mig själv att komma i säng i vettig tid ikväll. Hm... Måste sova nu. Har ytterligare en turistdag framför mig imorgon.
Tills vi ses igen...KRAMEN!