lördag 12 juli 2008

Underbara sommardag

Pålsgården - det var härifrån musiken kom kvällen innan.
Fortfarande i Kristianopel och det är torsdag, 10/7.
Det är varmt och skönt i luften, och familjen vill bada innan vi ger oss av mot Karlskrona.
Vi går till den mysiga lilla stranden, alldeles intill campingen.
Det är inte mycket folk, eftersom det inte har blivit så varmt i vattnet ännu. Flickorna ger sig inte och övertalar Kärleken att byta om till badbyxor.
Dottern gillar att gräva och bygga sandslott. Hon plockar gärna med småsten och snäckor som finns vid strandkanten.
Så var då alla tre i vattnet. Flickorna jagade stackars Kärleken, som var vääääldigt tveksam till att doppa sig. Till slut slängde han sig i för att slippa bli nerblött av allt skvättande från tjejerna.
Mycket lek och skratt blev det. Jag är i alla fall glad att jag inte gick i. Det verkade alldeles för kallt för mig.
Efter lite trixande för att komma ut ur hamnen - ett par segelbåtar hade blivit anvisade att lägga sig framför oss - så kom vi äntligen iväg kring 18-tiden. Vi räknade med ca 3 timmars färd ner mot Karlskrona.
På öppna "havet" hade vi sydlig vind mot oss och ca 7 m/s. Det innebar ganska stora vågor att guppa på.
Flickorna brydda sig inte till en början, men efter en timme vill de sova istället för att bli sjösjuka.
Väl inne i skärgården igen, vaknade tjejerna till liv igen och allt blev som vanligt igen. Mycket prat och skratt... och sång.
Kusin Fridolf höll hov med att sjunga galna sånger om mig och Kärleken. Det roade Dottern så mycket att hon vek sig dubbelt av skratt. Kusinen är inte alltid helt rumsren i sittordförråd.
Vi tuffade in i till Tallebryggans gästhamn, väldigt nära Karlskrona centrum, strax innan halv tio på kvällen.
Det var ganska många båtar där, men vi fann lätt en bra plats att ligga vid.
Jag dukade snart fram lite kvällsmat; te resp O'Boy och mackor. Sen var det läggdags. Alla var jättetrötta.
Fredagsmorgonen var lite trögstartad för oss alla tre. Efter långt om länge, hade vi fått frukosten överstökad. Kärleken och jag gick upp på stan och provianterade bröd och pålägg mm, därefter var det bara att gå ner tillbåten och jaga alla till duscharna. Man vet ju aldrig när man kommer till en hamn med sådan tvättmöjlighet.
Strax utanför stan hade detta stora kryssningsfartyg ankrat. Åh, vad Kärleken och jag blev sugna att spara till en sådan resa. Det finns ju så många övärldar och skärgårdar, som vi inte kan nå med vår lilla motorbåt. Vi får väl se i framtiden...
Det blev ganska mycket guppande på det öppna vattnet igen, men när vi väl kom in i Ronneby skärgård lugnade allt ner sig igen. Där är gudomligt vackert.
Helt underbart...
Vi var tvungna att gå lite över öppet vatten igen, innan vi girade in mot Tjärö i Hällaryds skärgård utanför Karlshamn. Då fick vi sjön i aktern, vilket flera ggr gjorde att motorn nästan slirade. Lite som vattenplaning på sjön... Kärleken är en säker båtförare, så ingen av oss behövde känna sig orolig.
Det är ganska häftigt att se vågorna slå mot skären och skölja över fören på båten.
Väl inne i den mysiga viken på Tjärö, så lugnade sig sjön. Det var hur härligt som hest när vi närmade oss bryggan.
Dottern och kusinen fortsatte, sin vana trogen, att fendra båten innan vi la till. Duktiga är de.
Vi upptäckte strax att vår nyblivne vän Stefan, som vi träffade under första vistelsen i Karlskrona för en vecka sen, låg vid bryggan med sin lilla segelbåt. Det fanns plats mitt emot och den tog vi. Dottern och kusinen fick bråttom att hälsa på Stefans dotter, Isabell.
Nu var det skönt att ligga i hamn igen.
Tills vi ses igen... KRAMEN!