onsdag 2 juli 2008

Semester och sol = ny båttur

Igår kväll var det äntligen dags för en ny båtresa. Det känns som om det gått alldeles för lång tid sen senast. Vädret har inte varit det allra bästa och inbjudande till sjöfärd, och vi har inte haft tid eller möjlighet att ge oss ut förrän nu.
Kl 20.15 lämnade vi hamnen på Listerlandet och satte kurs österut mot Göholm i Ronneby skärgård. Slutmålet är Kalmarsund, där vi ska bevista några olika hamnar innan det bär hemåt igen om ca 1,5 vecka.
Vi la till vid den obemannade kajen kl 22.10 och fick veta av ett par att platsen vi valt var hyrd men gick bra att låna. Ägaren var på semester i Finland. Grannarna, som vi halvt skrämde vettet ur när vi kom, var mycket trevliga. Vi fick oss en lång pratstund med detta unga par, som för tillfället var bryggseglare. De hade hemmahamn här och gick endast ut på dagsturer, för att sen komma tillbaka tryggt igen.
Första frukosten. Mmmm, vad gott. Det är alltid så gott att äta utomhus och sitter man i en båt med kapellet helt öppet känns det som om man är ute. Dottern klämde flera mackor i bara farten. Sjön suger, heter det ju.
Dags att ge sig av mot nya mål. Kl 13.50 gav vi oss iväg mot Karlskrona.
Jag kan verkligen rekommendera Göholms lilla pitoreska hamn. Där finns ingen hamnkapten, men man jag kan lämna 50 kr i ett kuvert i en brevlåda om man använder el. En självklarhet, tycker jag.
Vi ville inte köra på för fullt mot K-na, utan nöjde oss med 8 knop. Helt lagom, så vi sparar både bränsle och kan se lite av öarna vi far förbi.
Dottern roade sig med sin pysselbok.
Hasslöbron.
Vår Evelina är inte högre än vi kan ta oss under utan att vänta på att vägbanan fälls upp.
Välkommen till Karlskrona!
Vi var hungriga igen när vi kom fram till gästhamnen. Efter att ha betalt avgiften, mumsade vi på en ny favorit. Det är andra gången vi äter denna sammansättning; ärtsoppa med Bullens pilsnerkorv som tillbehör. Dottern tjatar efter det hela tiden. Nu fick hon sin vilja igenom.
Sen blev det en runda på stan. Jag skulle handla present till en nyfödd bäbis i släkten, som jag förhoppningsvis får träffa inom någon dag eller så. Dottern ville ha en håv och Kärleken fick betala =)
Glada i hågen tog vi en extra liten promenad runt hamnen. Här ser vi de båda älsklingarna med Aspö-färjan i bakgrunden.
Dottern provade sin nya håv och fick genast en ful fisk på kroken.
Nej, det är ju min Kärlek. Han är fin!
Det vackra vädret har lockat ut många båtar. Dottern fick en håv-kompis, som var här med sin pappa. De verkade komma från våra hemtrakter. Vi fick ett långt trevligt samtal och Dottern var nöjd med att få leka.
Jag hade min uppskjutna 40-årsfest i lördags och jag kunde ju inte lämna alla de vackra blommorna hemma. Jag vill njuta av dem. De fick följa med på resan. Dock inte i vaser, då de kan välta och plats finns knappast. Min lilla spann får duga. Njuter gör jag i alla fall.
Nu är det kväll och vi har njutit av en av presenterna. I en stor fin korg fick vi, av Anne och Serny, vin, ost, kex, druvor och andra godsaker, som vi mumsade på ikväll. Härligt gott!! Perfekt att ha med på sjön för en fin kväll som den här.
Nu är det nästan mitt i natten, men vi har lovat Dottern att titta på film, så det blir Gustav 2 på DVD i datorn. Jag måste således sluta blogga. Klockan lär vara 01 innan vi är klara.
Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: